Klient Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska (AMNPS)

Termín september 2012 – december 2017

Stratégia na obranu poctivého slovenského nezávislého piva, komplexná vizuálna identita, päťročné budovanie vzťahov s fanúšikmi, spopularizovanie malých pivovarov

Zadanie

Slovenský pivný trh ovládali v roku 2012 dva nadnárodné koncerny (95 % trhu), ktoré skúpili a zatvorili pôvodné priemyselné pivovary. Ponechali si len obchodné značky. Zostal posledný nezávislý priemyselný pivovar (URPINER) v Banskej Bystrici a cca 20 rodinných minipivovarov. Malí pivovarníci – nadšenci – nedisponujú miliónovými rozpočtami na marketing a čelili mnohým problémom. Napríklad aj neférovým obchodným praktikám koncernov, ktoré si cez exkluzívne zmluvy „kupujú“ prevádzky a zabraňujú tak predaju iných značiek. AMNPS sa na nás obrátila s požiadavkou na stratégiu, ako tejto situácii čeliť.

Realizácia

Pripravili sme autorský koncept PIVOBRANA vrátane loga a kompletnej vizuality. Ten sme predstavili na úvodnej tlačovej konferencii. Nasledovala tvorba komunikačných platforiem www.pivobrana.sk, FB fanpage, blog na sme.sk. V procese prípravy sme narazili na právnu agresiu, ktorú voči banskobystrickému pivovaru začala spoločnosť Heineken kvôli sporu o slovné spojenie „svetové slovenské pivo“. Ako odpoveď sme navrhli férový verejný slepý test medzi značkami Zlatý Bažant a URPINER, pod dohľadom notára a kamier. Heineken na našu výzvu nereagoval, test sme preto uskutočnili sami. Test sa stal prvou, pôvodne neplánovanou celoslovenskou akciou PIVOBRANY, ktorá celý projekt odštartovala. Počas 5 dní sa doň zapojilo 5 017 ľudí z celého Slovenska. PIVOBRANA test sa stal najväčším verejným slepým testom pív v histórii Slovenska.

Nárast sympatií k malým pivovarom

Za päť rokov práce pre AMNPS sa koncept PIVOBRANY spopularizoval na celom Slovensku. Malé pivovary sa stali hitom, z pôvodných štyroch, ktoré založili AMNPS, ich počet počas nášho pôsobenia vzrástol na devätnásť. Fanúšikov poctivého nezávislého slovenského piva pribúdalo čoraz viac, reagovali pozitívne na naše príspevky na Facebooku, ako aj na naše blogy, v ktorých sme okrem zaujímavých pivných tém predstavovali rad radom aj všetky malé členské pivovary. Tie sme prinášali pohromade aj na jedno miesto, na PIVOBRANA Beer Fest, ktorého koncept sme vymysleli a realizovali spolu štyrikrát. Tiež sme sa každý rok podieľali na príprave podujatia Výročná cena Slovenskej pivovarníckej akadémie, ktoré je udeľovaním „pivných Oscarov“. V roku 2016 sme stáli za myšlienkou vytvorenia piva PivobranAPA s podtitulom „Bolo nás 11“, na ktorom kolaborovalo jedenásť sládkov z nezávislých pivovarov. Išlo o unikátnu akciu v histórii slovenského nezávislého piva, ktorá ukázala, že malé remeselné pivovary sa vedia dať dokopy a vedia pripraviť kvalitné a poctivé pivo aj spoločnými silami.

Výsledky

Počas piatich rokov mala PIVOBRANA spontánne a bez platených náborov registrovaných vyše 4 500 členov. Napísali sme 78 blogov, z ktorých niektoré boli čítané aj 30 000 krát. Okrem najväčšieho pivného testu v SR sme sa podieľali na organizácií štyroch podujatí PIVOBRANA Beer Fest a piatich ročníkoch odovzdávania Cien Slovenskej pivovarníckej akadémie. Získali sme 4 prestížne ocenenia, v r. 2012 to bola Výročná cena Slovenskej pivovarníckej akadémie, v r. 2013 2. miesto v súťaži PRokop v kategórii Community Relations, 1. miesto v EMEA SABRE Awards v kategórii Associations, 1. miesto v GLOBAL SABRE Awards v kategórii Associations.