Klient Medzinárodný festival súčasného umenia Biela noc

Termín roky 2015, 2016, 2017

Propagácia, komplexná komunikácia najväčšieho a najnavštevovanejšieho európskeho festivalu súčasného umenia, mediálne vzťahy, event PR.

Zadanie

Festival súčasného umenia Biela  noc s prívlastkami „najväčší  a najnavštevovanejší v Európe“  sa tešil záujmu Košičanov už päť  rokov, keď sa ho organizátori rozhodli  priniesť aj do Bratislavy. Biela noc v Košiciach pritom  štartovala o týždeň skôr, s takmer rovnakými umeleckými objektmi v uliciach mesta. Vznikla obava,  že akcia v Bratislave príde o moment prekvapenia a médiá ani návštevníci nebudú mať o ňu záujem. Oficiálne zadanie bolo jasné:  Účasť na festivale mala dosiahnuť hranicu aspoň 60-tisíc návštevníkov. Komunikačná stratégia obsiahla všetky typy médií a snáď okrem Záhradkára bola  Biela noc všade – a to ešte pred samotnou akciou.

Realizácia

Novinári mali skoro nulovú znalosť o košickej akcii s priemernou návštevnosťou 50-tisíc ľudí, a nechceli vopred písať o neznámom festivale, ktorý nemá za sebou v Bratislave ani jeden ročník. Úlohou PR agentúry bolo vymyslieť riešenie ako prelomiť bariéru informovanosti o pilotnom ročníku a dokázať, že aj hlavné mesto, zvyknuté na veľké kultúrne podujatia, sa môže tešiť a túžobne očakávať premiéru festivalu súčasného umenia európskych rozmerov. Hľadali sme teda recept ochutený podľa gusta Bratislavčanov. Spomedzi 50 projektov sme  vytipovali kľúčových headlinerov  a ich diela, vizuálne atraktívne  pre širokú verejnosť. V snahe odlíšiť sa od Košíc sme pracovali s reáliami charakteristickými pre Bratislavu, ktoré môžu obyvatelia uvidieť v inom svetle – v noci.

Vsadili sme na atmosféru Ondrejského cintorína, Medickej záhrady, Hlavného námestia, UFO, rozhlasovej pyramídy. Stále však chýbal objekt viditeľný z viacerých mestských častí, zjednocujúci prvok atraktívneho konceptu. Nakoniec sme presvedčili organizátora, aby aj napriek komplikáciám zaradil do programu Bratislavský hrad. Vytvorili sme komunikačnú stratégiu založenú na atmosfére s poetickými prívlastkami typu „intergalakticky rozžiarený Ondrejský cintorín“ a jedinečnom zážitku  v duchu sloganu Bielej noci:    GARANTUJEME, ŽE NEZASPÍTE! Rozhodli sme sa promovať festival ako príležitosť zažiť Bratislavu v netradičnom kontexte, magickom  a dynamickom. Pomohli sme si štatistikou: „49 kilometrov laserových lúčov, 150 000 pixelov,  250 blikajúcich neónov, 4 sci-fi výťahy či 5 000 svietiacich lyžičiek na cintoríne“.

Výsledky

Prvý ročník Bielej noci bol aj napriek daždivému počasiu mimoriadne úspešný. Do ulíc mesta prišlo viac než 100-tisíc návštevníkov, vďaka čomu skolabovala doprava v centre. Cesty v okolí Slovenského rozhlasu museli uzavrieť kvôli mase ľudí, ktorá ich obsadila. Situáciu na exponovaných križovatkách riadili policajti. Ďalšie dva ročníky zaznamenali ešte vyššiu návštevnosť okolo 200-tisíc a dnes je festival v Bratislave naplno etablovaný, vďaka čomu získal viac sponzorov a v súčasnosti netrvá jeden deň, ale až tri dni. Štartuje v Bratislave, následne sa presúva do Košíc.